Elevhälsoteamets arbete : En kvalitativ studie för att motverka psykisk ohälsa bland elever

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för det arbete som elevhälsoteam bedriver i grundskolan för att möta psykisk ohälsa hos elever och hur det bidrar till elevernas hälsa, samt hur man kan nå en så bra elevhälsa som möjligt. För att undersöka detta har vi bedrivit kvalitativ forskning där 9 intervjuer med elevhälsopersonal ligger till grund för vårt resultat. Vi utförde intervjuerna på 3 olika högstadieskolor i Halmstad kommun. Vi har använt oss av en hermeneutisk metodologisk ansats. För att tolka empirin har vi använt oss av teorier och begrepp som är: Jan Inge Jönhills inklusion/exklusion (2012), Pierre Bourdieus socialt kapital (2011) och Erving Goffmans stigma (2011). Vår studie visar en bild av hur elevhälsoteamets tar sig an sina arbetsuppgifter. Flera av informanterna nämner att en god relation mellan elevhälsopersonal och elever på skolan kan hjälpa till att motivera personal och elever att göra ett bra arbete. En problematik vi såg utifrån empirin var att det inte ges tillräckligt med utrymme för förebyggande arbete samt att det fanns problem med att nå ut med information.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)