Hållbart Inköp : Hur inköpsfunktionen kan bidra till en hållbarare organisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna rapport är att undersöka hur inköpsfunktionen kan bidra till att öka hållbarheten i företaget och dess omgivning på både kort och lång sikt samt hur dessa möjligheter utnyttjas av företag i praktiken. Detta görs genom att dels undersöka och sammanställda tidigare studier, bland annat 41 vetenskapliga artiklar, gjorda främst på utländska företag, vidare genom en egen studie gjord på sex svenska företag för att undersöka hur dessa arbetar med hållbart inköp. Rapporten är av intresse då inköpsfunktionen med sin gränsöverskridande roll har stora möjligheter att påverka både företaget och dess omgivning. Arbetet med hållbart inköp medför flera fördelar både för företaget och dess omgivning. Trots det är det enligt tidigare studier sällan dessa möjligheter utnyttjas till fullo. Tidigare har en problematik med hur arbetet kring hållbart inköp skall bedrivas påvisats. Samtidigt existerar det en bild av hållbart inköp som resurskrävande och komplext, denna problematik leder till att resultaten idag inte blir vad de hade kunnat vara.Denna studie behandlar teorin kring hållbart inköp vilket bygger på tre övergripande typer av ansvar; miljömässigt, socialt och ekonomiskt ansvarstagande från företagens sida gentemot sina leverantörer. Sammanvävningen av de tre olika delarna är det som utgör hållbart inköp.Resultatet av rapporten är en teoretisk referensram som lyfter fram möjligheterna med hållbart inköp och ger övergripande riktlinjer för hur arbetet mot hållbart inköp kan bedrivas samt en litteratursammanställning som kan underlätta vidare fördjupningar. Studien visar att det finns strategier för hur inköpsfunktionen kan arbeta med både miljöaspekter och socialt ansvarstagande. Däremot är det svårt att finna renodlade strategier för inköp mot ekonomisk hållbarhet. En tydlig slutsats i arbetet skulle visa sig vara att de olika delarna inte står för sig själva utan att de i största grad är interrelaterade. Rapporten visar också hur sex svenska företag säger sig arbeta med hållbart inköp och hur det arbetet både stämmer överens med teorin och hur det inte gör det. Den funna teorin lyfter fram lågt engagemang i företags arbete med hållbart inköp som ett problem, ett problem som var svårare att påvisa i denna rapport. Baserat på intervjuer med svenska företag kan olika faktorer urskiljas som har betydelse för företags fokus på hållbart inköp. Då urvalet av respondentföretag bestod av företag vilka hade olika; grad av styrkeförhållande mot leverantörer, storlek, bransch, globaliseringsgrad, med mera, skulle dessa faktorer visa sig påverka hur och i vilken grad företagen arbetar med just hållbart inköp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)