Uppdraget och ansvaret : En fallstudie hur några lärare uppfattar sitt uppdrag och dess ansvar på en grundskola
Sammanfattning: Under senare år har ett ökande antal lärare valt att lämna sitt uppdrag i skolan (Åstrand, 2018). Det finns varierande orsaker till att skolpersonal väljer att inte stanna kvar på sin arbetsplats men en del verksamma inom skolan beskriver att det är för mycket administrativt arbete, en del anger att ansvaret har ökat och några menar att arbetsbördan i skolan har ökat. Idag uppskattas det att det saknas 60 000 behöriga lärare i svensk skolverksamhet. På en skola i södra Sverige har det varit ett stort personalskifte. Det har varit många lärare som har blivit sjukskrivna eller som har självmant valt att lämna sin arbetsplats. I en tillhörande förstudie som genomfördes under våren 2019 identifierades det att det fanns otydligheter i uppdragsbeskrivning och ansvarsfördelning. I genomförandet av den här studien valdes det att utföra en fallstudie med abduktiv ansats för att utreda möjliga bakomliggande problem som tidigare nämnts på den sydsvenska skolan. Utgångspunkten i studien var att presentera olika faktorer som påverkar och främjar lärarnas uppdrag. Syftet med uppsatsen var att identifiera och kartlägga faktorer som kan skapa uppdrags- och ansvarsförståelse i skolorganisationen. Som stöd har följande frågeställning använts: Vilka faktorer hindrar lärarnas uppdrag- och ansvarsförståelse? och Vilka är de faktorer som skapar uppdrags- och ansvarsförståelse?. För att förstå hur lärarna arbetar i sin yrkesvardag och upptäcka möjliga faktorer som påverkar lärarnas uppdrag har författaren studerat teori som tidigare forskning tagit fram. Datainsamlingen har bestått av kvalitativa datainsamlingsmetoder som observationer på lärarna med ett utformat observationsschema samt enskilda intervjuer med dem. I resultatet avsnittet presenterats resultatet av observationsschemat samt lärarnas utsagor. Vilka faktorer som hindrar lärarna var (1) Digitaliserad kommunikation, (2) Förtroende och uppriktighet mellan personalen, (3) Brist på kollegialt samarbete, (4) Mötets agenda som tog tid från lärarnas arbete, (5) Avsaknad av ledarskap och (6) Lärarnas arbetsmetoder. De faktorer som skapar uppdrags- och ansvarsförståelse var (1) Lärarna förstår sitt uppdrag, (2) Mötesstrukturerna i form av en bestämd dag och klockslag i veckan, (3) Motivationen och engagemanget lärarna har för sitt yrke samt (4) Viljan att samarbeta mellan lärarna. För att skapa fler förutsättningar till uppdrags- och ansvarsförståelse presenterades det en PGSL för fortsatt förbättringsarbete på skolan.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)