Growth hacking : Cyberrymdens marknadsföringsverktyg

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Bakgrund: De senaste åren har ett nytt begrepp uppkommit som ett alternativ till onlinemarknadsföring – Growth hacking. På grund av att growth hacking är ett så pass nytt begrepp råder ingen konsensus om vad faktiskt begreppet innebär. Ellis, som myntade begreppet definierade aldrig fullt ut vad det innebär att vara en growth hacker, vilket har lett till att personer har gjort egna tolkningar av growth hacking och dess innebörd. Det saknas även en utvecklad beskrivning över hur företag använder sig utav growth hacking i den operativa verksamheten. Denna beskrivning är väsentlig för personer som i frantiden är villiga att arbeta med growth hacking. Problemformulering: Vad är growth hacking och hur tillämpar man det praktiskt? Syfte: Studien syftar till att skapa en djupare förståelse av begreppet growth hacking. Metod: Studien har en kvalitativ ansats som grundar sig i ett induktivt ställningstagande. Empirisk data har samlats in genom dels bloggar och artiklar skrivna av företrädare inom growth hacking-communityt samt intervjuer med personer som praktiserar growth hacking dagligen. Slutsats: Uppsatsen påvisar både likheter och skillnader mellan growth hacking och onlinemarknadsföring, vilket skapar en grund för en konkretiserad definition av growth hacking. Growth hacking är en avknoppning av onlinemarknadsföring men med ett mindset som fokuserar på snabb tillväxt genom test och dataanalyser. Därefter har även en generell process sammanställts för att illustrera hur det generella tillvägagångssättet vid growth hacking fungerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)