Design för hållbara produkter

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Vi lever idag i ett konsumtionssamhälle som innebär att vi förbrukar varor och tjänster i en hög takt och konsumtionsbeteendet styrs inte enbart av behov utan snarare av en vilja att förnya och att stärka vår sociala position. Den ökade konsumtionen har lett till ett köp och släng beteende som tär på jordens resurser och om företag på något sätt kan undvika detta är det positivt ur både ett samhälls- och miljöperspektiv. Ett sätt att få konsumenterna att köpa färre produkter och mer sällan är att öka graden av design i produkten och därmed förlänga produktens hållbarhet. Design har som första uppgift att säkra människans överlevnad och när basbehoven är uppfyllda kan design även användas för att göra livet mer bekvämt och innehållsrikt. Begreppet design handlar inte enbart om utseende, utan innefattar per definition funktionalitet och målet med design är att uppfylla behov hos användarna både vad gäller funktion och utseende. Designade produkter kan ge ett företag konkurrensfördelar, vilket i sin tur kan leda till större marknadsandelar. Det är dock viktigt att komma ihåg att en ökad marknadsandel även ökar företagets ansvar gentemot samhället, miljön och den enskilda individen. En del av det ansvaret kan vara en satsning på hållbar utveckling och hållbara produkter. Hållbar utveckling definieras som en utveckling som möter dagens behov utan att kompromissa framtida generationers möjlighet att tillgodose sina behov. Vi har arbetat enligt en deduktiv metod. Uppsatsen är teoretiskt präglad men produktexempel används som empiriskt material för att belysa teorierna. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ett företag kan satsa på designade produkter, för att dels skapa konkurrensfördelar för företag och för att dels skapa ett mervärde för kunden. Vidare vill vi undersöka hur detta mervärde kan leda till att produkterna blir mer hållbara samtidigt som en hållbar utveckling gynnas. I teorikapitlet Design för hållbar utveckling behandlas begreppen konkurrensfördelar, design, värde, hållbar utveckling och produkter. Alla delar är relevanta för att vi ska kunna uppfylla vårt syfte och därför presenteras definitioner av begreppen samt olika aspekter som ligger till grund för diskussionen i kapitel fyra. Uppsatsen visar att en satsning på design kan vara ett sätt för företagen att öka hållbarheten på sina produkter genom att dels tilltala kunden på ett estetiskt plan och dels genom att förbättra användandet av produkten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)