Barnsyn, kunskap, lärande och tematiskt arbetssätt. En jämförande analys av Lpo 94, Reggio Emilia-, Freinet- och Bifrostpedagogik.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte och forskningsfrågorVårt övergripande syfte med studien är dels att beskriva och analyser på vilket sätt Reggio Emilia,Freinetrörelsen samt Bifrost formulerar sig om barnsyn, kunskapssyn och lärande samt tematisktarbete dels om dessa förhållningssätt är förenliga med läroplanens syn på detsamma. Genom studienvill vi utveckla en vidgad förståelse för tematiskt arbete utifrån de tre valda pedagogiskaförhållningssätten Reggio Emilia, Freinetrörelsen och Bifrost. Nedan redovisas studiensforskningsfrågor:•Vilken syn på barn, lärande, kunskapande och tematiskt arbete har Reggio Emilia, Freinetrörelsen samt Bifrost?•Har valet av de ovan nämnda pedagogiska förhållningssätt någon betydelse för möjligheten till uppfyllelse av skolans uppdrag gentemot eleven i enlighet med läroplanen Lpo 94?MetodVi har i denna uppsats valt att arbeta utifrån en kvalitativ forskningsansats där vi, via enlitteraturstudie samt kvalitativa intervjuer svarar på vårt syfte och forskningsfrågor. Vår teoretiskaansats är inspirerad av en diskursanalytisk teori.ResultatUtifrån den genomförda analysen av litteratur samt intervjuresultat har vi kommit till slutsatsen attvalet av pedagogiskt förhållningssätt kan ha betydelse för uppfyllandet av skolans uppdrag gentemoteleven. Diskurserna inom samtliga tre pedagogiska förhållningssätt har många likheter med Lpo 94men ingen av dem är helt förenliga med densamma och detsamma gäller respondenternas verbalautsagor. Dessutom är diskurserna inte enhetliga utan består av diverse blandningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)