Jämställd förskola?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Sofia Petrisi; [2010]

Nyckelord: genus; förskola;

Sammanfattning: AbstractSofia Petrisi (2010) Jämställd förskola? – En studie om pedagogers syn på genus.Malmö högskola.Detta examensarbete belyser pedagogers syn på och kunskap om genus ochjämställdhet. Syftet med denna studie är att undersöka hur tre arbetslag på en förskolaser på sitt arbete med genus. Förhoppningen är att arbetet väcker tankar kring genus ochatt det startar upp diskussioner i ämnet. Frågeställningarna i arbetet är: Hur serpedagoger på sina kunskaper om genus i sin yrkesroll och i stort? Hur ser pedagogerpå jämställdhet på förskolan? Hur upplever pedagoger behovet av kunskap om genus iarbetet på förskolan? I den teoretiska delen används tidigare forskning och teorier omgenus med inriktning på förskolan och som sen kopplas till det empiriska materialet.Vad gällande tidigare forskning används Maria Hedlin och Ingegerd Tallberg-Bromansresonemang om kön och genus, därefter presenteras Yvonne Hirdmans teori omgenusordningen. Efter det följer en kort redogörelse om genusarbetet på förskolanutanför Sverige. Därefter redogörs det för Christian Eidevalds forskning om genusarbetei förskolan. Som avslutning på tidigare forskning följer en sammanfattande text fråndelegationen för jämställdhet i förskolan och deras pedagogiska grundprinciper. Detempiriska materialet har kommit fram genom tre gruppintervjuer och en observation påen förskola. Materialet är sedan sammanställt, analyserat och kopplat till tidigareforskning. Forskning som finns sedan tidigare tyder på att det finns brister i genus ochjämställdhetsarbetet på förskolorna (Eidevald 2009:2 & Hedlin 2004:18). Studien visaratt fokus i genusarbetet ligger på miljön, materialet och aktiviteterna. Bristerna ligger iatt kunna vara självkritiska till sig själv som pedagog. Detta beror mycket på okunskapoch bristande intresse.Nyckelord: förskola, genus, jämställdhet och pedagoger

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)