Skarpt läge i sång : En observationsstudie med fokus på edge i sångmetoden "komplett sångteknik"

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur den egna lärandeprocessen designas vid lärandet av sångtekniken edge. Studiens frågeställningar är: Vilka teckenskapande resurser används vid lärandet av funktionen edge? Hur används dessa resurser? För att undersöka detta har jag under en sexveckorsperiod övat edge en halvtimme tre dagar i veckan. Efter samtliga övningspass har jag fört loggbok för att dokumentera mina upplevelser av min egen process och jag har även videodokumenterat sex övningspass. Den teoretiska utgångspunkten utgörs av ett designteoretiskt perspektiv med fokus på vilka teckenskapande resurser som används i lärandet. Resultatet visar att de mest bärande resurserna vid lärandet av edge var en aktiv kropp och de sångtekniska elementen, framförallt twang, hög struphuvudsinställning och ett brett leende. Andra resurser såsom gester, inspelade röstexempel, en specifik sång och betänketid användes mer som stöd för de huvudsakliga resurserna. I diskussionskapitlet diskuteras de resurser som fungerat som förutsättningar för lärandet av edge. Det förs även en diskussion om det sociala och kulturella sammanhangets betydelse för lärandet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)