Astronomiundervisning i fokus : En kvalitativ studie om astronomiundervisning ur ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

Sammanfattning: Denna studie undersöker astronomiundervisningen på gymnasiet ur ett lärarperspektiv. I detta undersöks hur svenska gymnasielärare undervisar i området och hur de kanske skulle vilja undervisa om möjligheter fanns. Studien undersöker också lärarnas kunskapsläge och möjligheter att skaffa sig kunskap som de tycker fattas, samt om något av detta kan leda till att lärarna försummar något område av det centrala innehållet. Går det att se någon skillnad mellan lärare med mycket utbildning i astronomi eller inte? Resultatet indikerar att lärarna framför allt använder sig av föreläsningar och klassrums-diskussioner med stöd av digitala hjälpmedel. Många skulle dock vilja jobba mer med observationer men nämner att det finns olika svårigheter med det. De känner också att de har bra kunskaper inom området och att ytterligare fortbildning finns att tillgå om det skulle behövas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)