Autism och skrivsvårigheter : En intervjustudie med lärare som undervisar elever med autism

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Sammanfattning: Sammanfattning   Tidigare forskning påvisar att elever med autismspektrumtillstånd (AST) ofta möter svårigheter i skrivandet och att de behöver få specifik skrivundervisning för att utvecklas i sitt skrivande. Studiens syfte var att undersöka och synliggöra lärares uppfattningar och erfarenheter beträffande skrivundervisning för elever med autism. Vår studie vilar på didaktisk teori som beskriver undervisning som en intentionell handling och betonar vikten av att undersöka verksamma lärares tankar och erfarenheter om undervisningens viktiga frågor. Utifrån en kvalitativ ansats undersöktes dels hur lärare ser på skrivsvårigheter hos elever med AST, dels vilka metoder och strategier de använde i sin undervisning samt dels deras tankar kring bedömning av elevernas skrivförmåga. Vi genomförde semistrukturerade intervjuer med sju grundskollärare, tre specialpedagoger och två speciallärare som alla bedriver skrivundervisning för elever med autism. Intervjuerna transkriberades och analyserades. Studiens resultat visade att samtliga lärare uppfattade att elever med AST ofta möter flera svårigheter i sitt skrivande. Svårigheter som lärarna belyste var exempelvis att komma på en idé till en text, utveckla skrividén, skriva för en mottagare samt att komma igång, genomföra och att avsluta skrivuppgifter. Lärarna beskrev att de använder en mängd olika metoder och strategier för att ge eleverna stöd kring struktur i skrivandet. Lärarna lyfte även vikten av att skapa en god relation till eleverna och att kontinuerligt återkoppla på skrivuppgifter. En annan viktig aspekt som framkom var betydelsen av att stödja elevernas motivation för att skriva. Något lärarna lyfte som en svårighet i undervisningen var att bedöma skrivutvecklingen hos elever med AST. I relation till tidigare forskning, belyser vår studie betydelsen av explicit och strukturerad undervisning för att stödja elever med autism i deras skrivande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)