Tvärkulturella möten inom hälso- och sjukvården : En litteraturöversikt ur patientperspektivet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Bakgrund: Möten med olika människor inom hälso- och sjukvården innebär också möten mellan människor med olika kulturell bakgrund, kunskaper och som talar olika språk. Antalet patienter som söker vård och inte delar samma språk eller kultur med sin vårdgivare och omvänt ökar kontinuerligt. Syfte: Syftet var att beskriva erfarenheter av mötet med västerländsk hälso- och sjukvård för patienter med annan kulturell bakgrunden för att öka förståelsen och ge kunskaper som kan minska, ändra eller lindra möjliga negativa effekter av dessa möten. Metod: För att besvara studiens syfte användes litteraturöversikt med induktiv ansats. Resultat: Tre kategorier: Kommunikation och kommunikationsrelaterade aspekter, Hälso- och sjukvårdsrelaterade aspekter och kultur och kulturrelaterade aspekter. Konklusion: Studien visar att även då en del av patienterna upplever att tvärkulturella möten inom hälso- och sjukvården anses vara bra så finns också luckor och möjligheter till förbättringar inom vårdande kommunikation och kulturell anpassad omvårdnad. Brister i kulturellt anpassad kommunikation och omvårdnad lämnar patienterna att känna frustration, rädsla, sårbarhet, hjälplöshet och skam. Detta i sin tur leder till att patienternas förtroende och delaktighet i hälso- och sjukvården minskar och därför är det viktigt att det uppmärksammas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)