Patienters upplevelse av delaktighet i sin vård : en litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Röda Korsets Högskola

Sammanfattning: Bakgrund: Relationen mellan sjuksköterska och patient har genomgått stora förändringar. Från att patienten tidigare sågs som ett objekt utan egna resurser, till att idag ses ur ett holistiskt perspektiv, som en individ med styrkor, tillgångar och som är expert på sin egen person. Begreppet patientdelaktighet uppmärksammades år 1978 av World Health Organization i  Alma-Ata deklarationen och har sedan dess fått större utrymme i vården. Patienters lagliga rätt till delaktighet i sin vård är idag omfattande och det är vårdpersonalens skyldighet att informera och involvera sina patienter. Patienter idag ställer allt högre krav på sjukvården och det är en utmaning för sjuksköterskor att kunna förhålla sig till dessa. Syfte: Syftet var att belysa faktorer som påverkar patienters delaktighet i sin vård. Metod: En litteraturstudie baserad på elva vetenskapliga artiklar analyserade med induktiv ansats. Resultat: Författarna fann elva underteman som påverkade patienters upplevelse av delaktighet i sin vård. Dessa utmynnade i de tre temana kunskap, relation och tid vilka alla hade gemensamt att individanpassning var önskvärt. Slutsats och klinisk betydelse: Resultatet visar att en förutsättning för känslan av delaktighet är att en vårdrelation uppstår mellan sjuksköterska och patient. När sjuksköterskan bekräftar patienten, anpassar sig efter denne och följer upp sina vårdhandlingar finns förutsättningar för att delaktighet uppnås.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)