"Jag lär mig bäst när undervisningssättet ständigt varieras" : En intervjustudie om Barn-och fritidselevers syn på vilken kunskap de förvärvat i den skolförlagda undervisningen i yrkeskurser.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Författare: Jennie Axelsson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka och förklara vilka praktiska och teoretiska kunskaper avgångselever på Barn- och fritidsprogrammet själva anser att de har förvärvat under sin treåriga yrkesutbildning på Barn- och fritidsprogrammets skolförlagda del av utbildningen. Teoretisk utgångspunkt har varit teoretisk och praktisk kunskap, tyst kunskap samt erfarenhetsbaserat lärande och vikten av reflektion. Till grund för studien ligger fokusgruppsintervjuer och skriftliga reflektioner från sju elever från två olika gymnasieskolor i Mellansverige. Resultatet visar på att eleverna ser kunskapen som förmedlas i den skolförlagda delen av undervisningen till stor del har hjälpt dem att koppla den kunskap som behövs i det praktiska arbetet med barn och människor, men de ser även att de själva har utvecklats som människor då de lärt om människor ur olika perspektiv. Detta anser de göra dem mer kompetenta att arbeta med människor överlag. De beskriver att lärandet har skett genom en blandning av teoretiska delar som sedan har fått omvandlas till praktisk utövning på olika målgrupper. De anser att djupare reflektion nås de gånger då läraren deltar och för diskussionen framåt. Viss kunskap de lärt teoretiskt i skolan har först på APL (Arbetsplatsförlagt lärande) i praktiken visat sig vara relevant. Detta resultat stärks av tidigare forskning som gjorts kring lärande och erfarenhetsbaserat lärande samt vikten av lärares närvaro för att nå djupare reflektion.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)