Upplevelsen av ett affärssystem : Vid uppgradering & tillämpning

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att beskriva användarnas upplevda nytta/upplevelse av ett affärssystem som företaget använder. Vidare redogörs för de eventuella svårigheter företaget stött på vid uppgradering av affärssystemet. Studien har utgått ifrån en kvalitativ undersökning och en deduktiv ansats. Genom semistrukturerade intervjuer med ett urval på sex respondenter i ett fastighetsbolag skapades en empiri. De valda respondenterna arbetar på olika avdelningar och har olika positioner i företaget, detta för att kunna ge en helhetsbild av företaget till studien. Företagets affärssystem är ett verksamhetsanpassat affärssystem, som företaget är nöjda med. Det finns för- och nackdelar med ett sådant system, där en av nackdelarna som respondenterna nämner är att det är kostsamt. Det är kostsamt framförallt vid uppgradering av affärssystemet, då det tar mycket tid att utföra och att företaget är i stort behov av konsulter. Behovet av konsulter finns för att kunna uppgradera systemet, samt när problem uppstår med systemet. Något annat som kostar är interna och externa utbildningar. Det företaget gör är att ta in konsulter för att utbilda sina anställda istället för att skicka anställda på utbildning. Anledningen till att konsulter tas in av företaget är för att fler anställda tar del av utbildningen vid en internutbildning, vilket leder till en mindre kostnad för företaget. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)