Vem väljer dig och varför? : En studie om bedömning av konsthantverk och personerna bakom besluten.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

Författare: Eva Möller; [2013]

Nyckelord: Konsthantverk; kriterier; bedömning; slöjdspråk;

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att belysa hur representanter i olika beslutsfattande positioner bedömer och resonerar kring konsthantverk och konsthantverkare samt att ge exempel på representanternas bakgrund gällande utbildning och yrkeserfarenhet. Det är viktigt för konsthantverkare att synas i olika sammanhang för att kunna sälja sina produkter. I dessa sammanhang finns yrkesverksamma personer som ansvarar för bedömning av konsthantverkares föremål. Jag har valt att undersöka fyra olika instanser där konsthantverkare kan tänkas delta: museum, samlingsutställning, förening samt hemslöjdsbutik. Som metod användes kvalitativa intervjuer med åtta representanter från de utvalda instanserna. I resultatkapitlet presenteras under ett antal rubriker informanternas syn på bedömning av konsthantverk samt exempel på deras arbetssätt. Personerna som deltar i undersökningen är välutbildade och med lång yrkeserfarenhet samt deltar i olika sammanhang där konsthantverk och konsthantverkare bedöms. I en jämförelse mellan bedömning i undervisningssammanhang och bedömning av professionellt framställt konsthantverk menar jag att lärare i skolan i större utsträckning bedömer arbetsprocessen medan de instanser jag valt att undersöka lägger fokus på produkten och dess uttryck. En brist på gemensamt språk i bedömningssammanhang och fackuttryck förmedlas av både lärare, elever, beslutsfattare och utövande konsthantverkare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)