Attityder till matematik : En undersökning i årskurs 1 på gymnasiet

Detta är en Kandidat-uppsats från Matematiska och systemtekniska institutionen

Författare: Mari Ekelund; [2008]

Nyckelord: attityd; matematik; gymnasiet;

Sammanfattning: Detta är en undersökning genomförd i två årskurs 1 klasser på naturbruksprogrammet. Det som undersökts är vilka attityder som finns till ämnet matematik, vad dessa attityder beror på samt om det har skett någon förändring av dem sedan eleven började på gymnasiet. Om det skett någon förändring har det undersökts vad detta beror på. Undersökningen består av en enkätundersökning som efterföljts av några elevintervjuer. Sammantaget besvarade 43 elever enkäten, sex av dessa blev sedan också intervjuade. Resultatet visar att de flesta eleverna tycker att matematik är ett viktigt ämne. De är inte lika överens om det är intressant och roligt. Eleverna tycker överlag att matematik är ett ganska svårt ämne. Eleverna uppger att det som påverkat deras attityder mest är den matematiklärare som de har och att de känner att svårighetsnivån är anpassad så att de förstår och klarar av de uppgifter som de räknar. Mer än hälften av eleverna har blivit mer positiva till matematik sedan de började på gymnasiet. Detta uppger de beror på att nivån nu är mer anpassad till dem och att de tycker att de fått en bättre matematiklärare nu.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)