Consumers behavior during the Covid-19 pandemic : A quantitative study on consumers' experience and purchase decision about fast fashion advertising on social media during the Covid-19 pandemic

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Bakgrund: Sociala medier har blivit en plattform för kommunikation mellan företag och konsumenter. Konsumenter kan samla information innan ett köp och därför är annonsering på sociala medier ett strategiskt verktyg för att rikta in sig på konsumenter och skapa behov. När pandemin av Covid-19 inträffade gav det konsekvenser som att stanna hemma och social distansering. Detta resulterade i att företagen var tvungna att anpassa sig till de förändrade kosnumentbeteendena. Syfte: Denna studien syftar till att studera hur konsumenter upplevde sabbmode-reklamen på sociala medier under Covid-19-pandemin. Dessutom, hur konsumenter har upplevt individualiserad snabbmode-reklam på sociala medier under pandemin. Slutligen, om reklamen har påverkat konsumenternas köpbeslut under pandemin. Forskningsfrågor: Hur och på vilket sätt har konsumenter upplevt snabbmode-reklam på sociala medier under Covid-19-pandemin? Hur och på vilket sätt har konsumenter upplevt individualiserad snabbmodereklam på sociala medier under Covid-19-pandemin? Hur och på vilket sätt har fast fashion-reklamen på sociala medier påverkat konsumenternas köpbeslut under Covid-19-pandemin? Teorier: Det teoretiska ramverket börjar med teorier kopplade till sociala medier som inkluderar reklam på sociala medier och rörlighet. Den består också av individualiserad reklam med teorier om interaktiv kommunikation och beteendereklam online. Slutligen kommer konsumentbeteende där köpbeslut, varumärkesimage och förtroende presenteras. Metod: En kvantitativ metod användes i denna studie med en deduktiv ansats. En enkät skickades ut för att få fram den data som behövdes för denna studie. 312 svar samlades in och analyserades med hjälp av SPSS. Resultat: Baserat på analysen av studiens empiriska data kan det konstateras att svenska konsumenter upplevde reklam på sociala medier och individualiserad reklam om snabbmode under pandemin på olika sätt. Flera faktorer och jämförelser hade inverkan. Samma resultat kunde hittas när det gäller konsumentköpbeslut för snabbmode under pandemin.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)