Kommunikationen mellan arbetsplatser och invandrade praktikanter under arbetsplatspraktik : En kvalitativ studie gjord vid två företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HLK, Livslångt lärande/Encell

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka språk, ledarskaps- och organisationskulturer samt kultur och värderingars betydelse för kommunikation och förståelse mellan arbetsplatser och invandrade praktikanter. I studien som var kvalitativ, gjordes semistrukturerade intervjuer med totalt sex respondenter, från två olika företag. Kommunikationen och förståelsen förbättrades av en gemensamt god språkförståelse och om praktikanterna hade tillräcklig kompetens för sina arbetsuppgifter. Ledarskaps- och organisationskulturer utgjorde ett mindre hinder för förståelsen förutsatt att praktikanterna kom från liknande miljöer, däremot kan arbetsplatserna ha behövt tydliggöra olika roller mer för att öka praktikanterna förståelse ytterligare. Minst betydelse hade kultur och värderingar, förutsatt att båda arbetsplatserna och praktikanterna var motiverade till att följa de organisatoriska kulturerna och värderingarna. Organisatoriska värderingar kunde därför fylla ett pedagogiskt syfte för kommunikationen och förståelsen. Mer likvärdig språkförståelse, kompetens och värderingar verkade underlätta kommunikationen och förståelsen mellan arbetsplatserna och praktikanterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)