Sagor som pedagogiskt material

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: [2008]

Nyckelord: Förskola; Lärande; Pedagoger; Pedagogiskt material;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet Vårt syfte med denna studie var att undersöka, hur pedagoger på utvalda avdelningar använder sagor sompedagogiskt material i deras temaarbete. Kan sagor stimulera lust till lärande?· Hur tar pedagoger tillvara sagor som undervisningsmaterial?· Hur definierar pedagoger ett tematiserat arbetssätt?· Hur uppfattar barnen det som pedagogerna avser med sagan?· Hur implementerar pedagogerna läroplanen i temat "sagor"?·Metod: För att uppnå vårt syfte har vi genomfört observationer i barngrupp, vi har även valt att arbeta medkvalitativa intervjuer. Vi har dokumenterat intervjuerna genom att använda oss utav bandspelare. Vi gjordeobservationer på fyra olika avdelningar för att de använder sagan som pedagogiskt material. Dessa fyraavdelningar ligger i väst Sverige. Vi valde också att lämna en diskussionsfråga till pedagogerna på dessaavdelningar: "Vad lägger ni in i begreppet TEMA?"Vi kommer att stödja våra antaganden på relevant litteratur samt tidigare forskning.Resultatet av detta arbete visar på att sagor används som pedagogiskt material i ett tematiskt arbetssätt, utifrånpedagogernas tolkning av tematiserat arbetssätt. Pedagogerna har olika förfaringssätt att utgår från sagor på olikaavdelningar. Barnen i vår undersökning ser det som roligt med sagor. Dock behöver pedagogerna synliggöralärandet för barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)