”På en skrivplatta är det bara stavningen sedan är allting klart”. Hur arbetet med skrivplattan kan vara ett stöd vid textskrivning

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Lillemor Nielsen; [2015-06-02]

Nyckelord: skrivplatta; surfplatta; pojkar; skriva; stöd; motivation;

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte var att undersöka uppfattningar som några pojkar i årskurs 4 hade om hur arbetet med skrivplattan stöder dem i deras textskrivande. Studiens datainsamling avsåg att besvara två frågeställningar: • Hur uttrycker några pojkar att användandet av skrivplattan stöder dem när de skriver texter? • Hur beskriver några pojkar att skrivplatan förändrar motivationen till att skriva texter? Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv i vilket det är centralt att studera hur individer lär; både individuellt och i samspel. Detta samspel kan utgöras av andra människor men också av artefakter. Artefakten skrivplatta är central i denna studie. Teorier gällande motivation och individers förmåga till uppgiftsorientering tas också upp. Metod: Klassrumsobservationer och individuella elevintervjuer användes i denna kvalitativa studie. Pojkar i årskurs 4 observerades både när de skrev texter med penna och när de skrev texter på skrivplatta i ämnet svenska. Observationsguide och frågeguide med öppna frågor användes för att få fram pojkarnas olika uppfattningar. Empirin transkriberades. Analysen har inspirerats av hermeneutisk tolkning där tolkningar av första, andra och tredje graden har gjorts för att få fram en bredd av uppfattningar. Resultat: Studiens resultat visade några pojkars uppfattningar om att skrivplattan på olika sätt stöder dem i deras arbete med att skriva texter. Pojkarnas vana vid att använda digitala lär-verktyg som datorer, skrivplattor och mobiltelefoner i andra sammanhang gav dem stöd att skriva texter på skrivplattan. Kunskap om bokstävers utseende var också ett stöd för att hitta på skrivplattans tangentbord liksom kunskap om skrivprogrammets olika funktioner för att kunna redigera i texten. Den funktion som gav mycket stöd, enligt pojkarna i studien, var ordförslagsfunktionen; de kunde få hjälp med att stava ord rätt. Den förändrade ljudmiljön som uppstod när eleverna i studien skrev på skrivplattan upplevdes också stödjande eftersom det blev lugnare i klassrummet. Eleverna tyckte att det var motiverande att skriva på skrivplattan för de orkade mer och kände sig nöjdare. De tyckte också att det var ett stöd för händer och fingrar att använda skrivplattan, eftersom de fick mindre ont jämfört med när de skrev med penna. Eleverna uttryckte också nackdelar med skrivplattan som till exempel upplevd stress när tecken inte hittades på skrivplattans tangentbord, en opersonlighet i skriftens utformning och att inlärning inte alltid skedde när skrivplattan användes. Kunskap om läs- och skrivutveckling liksom kunskap om applikationer behövs för att stödja elever i deras skrivutveckling oavsett vilket verktyg de använder. Elevers behov av stöd behöver mötas med en bred repertoar av digitala och analoga metoder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)