Ett första intryck - en studie av startsidans roll inom varumärkeskommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Författare: Hannah Byström; Malin Johannesson; [2014]

Nyckelord: varumärkeskommunikation; webb;

Sammanfattning: Som aktör inom kommunikationsbranschen är det en stor utmaning att göra sig synlig och samtidigt fånga kundens intresse. Idag får ett företags webbsida ofta ersätta ett första möte med kund och det är därför viktigt att snabbt ge ett positivt första intryck på denna plattform. Syftet med denna studie är att analysera hur kommunikationsbyråer förhåller sig till arbetet med sina varumärken på webben och vad webbsidan generellt har för roll inom kommunikationsbranschen. Detta har gjorts genom intervjuer med representanter från fem olika kommunikationsbyråer samt fem konsumentintervjuer, där frågor gällande byråernas identitet, profil och image behandlades. Under konsumentintervjuerna fick respondenterna titta på varje byrås startsida och kommentera hur de upplevde den. De viktigaste slutsatserna som kunde dras av studien är att kommunikationsbyråer på sin webbsida lägger stort fokus på sina kunder, vilket ofta medför att byrån medvetet väljer att tona ned sin egen profil. Kommunikationsbyråerna prioriterar arbetet med sina varumärken på webben i andra hand, då kundprioritering gör att det ofta inte finns tillräckligt med tid för dessa typer av projekt. De viktigaste egenskaperna som kommunikationsbyråer vill förmedla på sin webbsida är kompetens, erfarenhet och kundfokus. De egenskaper som tydligast uppfattades av konsumenterna vid besök av byråernas startsida var professionalitet, tydlighet och enkelhet på startsidan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)