”Bildstöd är bra för alla barn” : Pedagogers uppfattningar kring användandet av bildstöd i förskolan
Sammanfattning: Den här kvalitativa undersökningens syfte är att öka kunskapen om pedagogers uppfattningar om och användningen av bildstöd i förskolan. För att få svar på syftet har följande frågeställningar formulerats: Vilken betydelse ser pedagogerna att bildstöd i förskolan har för barn? Hur används bildstöd av pedagogerna? Skiljer sig användandet av bildstöd mellan pedagogerna och i så fall hur? Hur överensstämmer pedagogernas beskrivna förhållningssätt till bildstöd i förskolan gentemot deras beskrivna användning av bildstöd i förskolan? Undersökningen genomfördes som en enkätintervju genom Google Formulär och skickades ut till 14 pedagoger. I uppsatsen presenteras bakgrundsfakta och tidigare forskning inom området som ligger till grund för diskussionen av studiens resultat. Resultatet visar att pedagogernas uppfattningar är att bildstöd är ett bra komplement för att skapa tydlighet och struktur samt underlätta barnens kommunikation. Det framkommer av pedagogerna att de alla är positivt inställda till användandet av bildstöd och menar att alla barn, i olika utsträckning, har behov av bildstöd. Resultatet visar även en tendens till att barnskötare och förskollärare använder bildstödet på olika sätt. En av studiens slutsatser är att pedagogerna behöver tid för att diskutera, reflektera och organisera sitt arbetssätt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)