Att minska smittspridning bland patienter och besökare : Ett tjänstedesignprojekt inom vården på Karolinska Universitetssjukhuset

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Andrea Lind Löv; Karoline Kron; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det här examensarbetet är ett tjänstedesignprojekt, i samarbete med CTMH, som har utförts på urologiska kliniken på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Projektet syftar till att öka medvetenheten hos besökare och patienter, och uppmärksamma om föreliggande risker för smittspridning under en sjukhusvistelse. Detta genom att utveckla tjänster som uppmanar besökare och patienter att följa hygienrutiner. Projektet har initierats till följd av ett förbättringsarbete på urologiska kliniken för att minska antal vårdrelaterade infektioner. En minskning av vårdrelaterade infektioner skulle innebära en ekonomisk vinning för Karolinska universitetssjukhuset samt resultera i minskat lidande för patienter. Examensarbetet har fokuserat på att, genom ett användarorienterat arbetssätt, utveckla tjänstekoncept som uppmanar patienter och besökare att följa hygienrutiner. Arbetsgången har utvecklats utifrån Stickdorns och Schneiders (Stickdorn & Schneider, 2011) fem huvudprinciper för tjänstedesign och har anpassats för att passa in i en hälso- och sjukvårdsmiljö. Genom ett högt antal användarinteraktioner, bestående av bland annat intervjuer och observationer, har tre olika beteendetyper identifierats. Den slutliga tjänsten är en helhetslösning som består av fyra olika deltjänster, där varje deltjänst fångar upp någon av beteendetyperna för besökare och patienter. De slutliga tjänsterna har implementerats på urologiska kliniken med förutsättning för vidare spridning. Detta har genomförts genom bland annat publicitet i Dagens medicin, projektpresentationer för Hygienrådet och chefer på Karolinska Universitetssjukhuset. Slutsatser för projektet är bland annat att det finns stor potential för tjänstedesign som arbetssätt inom hälso- och sjukvård. Detta för att kommunicera problem från vårdpersonal, patienter och besökare till beslutsfattare. Faktorer som får patienter och besökare att uppmärksamma vikten av god hygien har identifierats samtidigt som det har visat sig att olika beteendetyper kräver olika angreppssätt för att få till stånd en beteendeförändring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)