Är bilder i läromedel i teknik normutmanande? : En semiotisk bildanalys av bilder i läromedel i teknik för åk 4–6 ur ett genusperspektiv.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka roller som tilldelas flickor/kvinnor och män/pojkar i bilder i läromedel i teknik för mellanstadiet och hur det påverkar konnotationer som skulle kunna uppkomma ur ett normkritiskt perspektiv. Med utgångspunkt i att bilder kan påverka normer och att Skolverket tydligt instruerat att vissa normer ska utmanas har bilder i två läromedel i teknik granskats. Via en förfrågan på Facebook framkom att Boken om teknik och PULS Teknik 4–6 var de vanligast använda läromedlen av de svarande. Ur dessa läromedel valdes två bilder från varje bok som analyserades via semiotisk metod. Bilder från böckerna analyserades med hjälp av ett semiotiskt analysramverk, som delar in analysen i fyra kategorier som berör inre- och yttre kontext samt denotativ- och konnotativ nivå.      Undersökningen visar att bilder i läromedel i teknik för mellanstadiet både har normbrytande och normuppehållande tecken. De varierar i grad ifrån att visa aktiva, självständiga flickor till allvetande mainsplainande män. De konnotationer som skulle kunna uppkomma ifrån dessa går ifrån att flickor kan identifiera sig med teknik till att teknik är en historiskt manlig domän.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)