Användaracceptansen av ett självbetjäningssystem inom däckbranchen

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Författare: Roland Askelöf; Håkansson John; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Däckbranschens verksamhet är till stor del säsongsberoende och kan vid specifika tidpunkter stå inför utmaningar med att en större mängd kunder vill byta däck samtidigt. Detta innebär i många fall långa köer och i sin tur påfrestningar på verksamheten. I denna rapport har ett självbetjäningssystem i form av en mobil webbapplikation utvecklats med avsikten att undersöka hur denna uppfattas av tänkta slutanvändare. Den utvecklade applikationen ersätter ett vanligt kölappssystem genom att en bilverkstads kunder ska kunna stå i kö med en digital nummerlapp som presenteras i användarens mobil. Detta för att hantera flödet av verkstädernas kunder. I studien har användartester genomförts där nio tänkta slutanvändare har provat applikationen. Dessa har i samband med användartesterna intervjuats med semi-strukturerade intervjuer för att undersöka dess apersoners uppfattning av applikationen. Technology Acceptance Model har använts för att ta fram frågor som fokuserar på hur användaren uppfattar applikationen gällande applikationens nytta och hur lätthanterlig de uppfattar den. Analysen visar att en majoritetuppfattar applikationen som enkel att hantera och gynnsam då ett däckbyte skagenomföras. Anledningar till detta som framkommer av genomförda intervjuer är bland annat avlastning för personalen på bilverkstäder, mindre kundkontakt och bekvämarevistelse för verkstädernas kunder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)