Negativa tal, minustecknet och tallinjen - vägen mot abstrakt förståelse : En systematisk litteraturstudie om olika svårigheter som uppstår på vägen mot en abstrakt förståelse av de negativa talen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Det här är en systematisk litteraturstudie som undersökt hur tidigare forskning beskriver de problem som kan uppstå när elever försöker ta sig från en konkret förståelse till en abstrakt förståelse av negativa tal. I studien analyseras flertalet forskningskällor från 2010 till 2019. Studien fokuserar på hur problem uppstår på vägen mot en abstrakt förståelse samt hur tallinjen och minustecknets olika funktioner beskrivs i relation till dessa problem. Dessutom undersöks de forskningsgrundade förslag på undervisning som är kopplade till dessa svårigheter. Resultatet visar att svårigheterna är mest benägna att uppstå på en semiabstrakt och abstrakt nivå snarare än en konkret eller semikonkret nivå. Vidares beskrivs svårigheter kopplade till elevers förmåga att knyta de negativa talen till sin vardag, svårigheter kopplade till förståelse för och användning av tallinjen samt svårigheter som berör minustecknets funktioner. Resultatet utmynnar även i vad som kan vara effektiva lösningar på dessa problem. Sådana lösningar innefattar undervisning som gör kopplingar mellan de negativa talen och elevers vardag, samt undervisning där grundläggande förståelse för tallinjen och minustecknets funktioner fokuseras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)