Barns könsmönster i den fysiska aktiviteten på fritidshemmet
Sammanfattning: AbstractSyftet med studien är att undersöka vilka könsmönster som framkommer vid barns fysiskaaktiviteter. Vi vill även undersöka vilka tankar och upplevelser pedagogerna på fritidshemmet harkring barns könsmönster och hur de arbetar med detta. Studien besvaras med följandefrågeställningar: Vilka könsmönster kan observeras i barns fysiska aktivitet under fritidshemmetsutevistelse? Vilka tankar och upplevelser har pedagogerna kring barns könsmönster? Hur arbetarlärare i fritidshem med fysisk aktivitet i relation till könsmönster?I studien redovisas både tidigare nationell och internationell forskning kring könsmönster i skolaoch i fysisk aktivitet. Även en historisk tillbakablick redovisas för ge en bakgrund till en delföreställningar som finns i dagens fritidshem, skola och samhälle.Studien är genomförd med kvalitativ ansats då avsikten är att undersöka ett visst fenomen,uppfattningar och tankar kring barns könsmönster i fysisk aktivitet. De metoder som används för attsvara på studiens syfte är observation av barn och pedagoger samt intervju av pedagoger påfritidshemmet. Som teoretisk utgångspunkt har genusteori utifrån Raewyn Connell använts.Resultatet i studien visar att traditionella könsmönster i barns fysiska aktivitet till stor grad gick attobservera med vissa undantag. Pedagogerna uttryckte den traditionella synen av könsmönster menansåg att det är en stereotyp bild och att det är viktigt att arbeta med att motverka att barn styrs avförväntade könsmönster. Arbetet med könsmönster på fritidshemmet handlar till stor del attpedagogerna själva är fysiskt aktiva, reflekterar över sina föreställningar och sitt förhållningssätt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)