BARNETS TRYGGHET, MED VEM OCH HUR DÅ? : En kvalitativ studie om upptäckt av barn som far illa i hemmet och relationen mellan barn och fritidspersonal

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att belysa huruvida relationen mellan barn och pedagoger kan påverka möjligheten att upptäcka barn som far illa i hemmet, samt på vilka sätt som fritids kan arbeta för att uppnå förtroendefulla relationer. Fem kvalitativa intervjuer med fem verksamma pedagoger utfördes för att ta reda på deras erfarenheter. Även en socialsekreterare intervjuades. Studiens resultat visade att relationsarbetet mellan barn och pedagog kan vara som svårast när det är som viktigast. Inom fritidsverksamheten är det nödvändigt med en ökad förståelse för vikten av trygga och förtroendefulla relationer, samt att i större utsträckning våga beröra ämnet. Det framkom både av intervjuer och tidigare forskning att ämnet är laddat bland många pedagoger. Detta gör möjligheten för dialog och utbyte av varandra i personalgruppen betydelsefull. Samtidigt försvårar omständigheter som stora barngrupper, vilket kräver en ökad medvetenhet bland skolhuvudmän och rektorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)