Underlag för terminaldimensionering vid utbyggnad av Stockholm Skavsta Flygplats

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Med ökande reseprognoser, där en bidragande orsak är den nya höghastighetsjärnvägen Ostlänken som kommer att passera Stockholm Skavsta Flygplats, ställs flygplatsen inför en utmaning att möta denna tillväxt. Enligt prognoserna kommer antalet resenärer öka från 2 miljoner årligen år 2017 till 5,7 miljoner år 2040. Den nuvarande flygplatsterminalen kommer inte att klara av denna ökning och en utbyggnad av terminalen kommer att krävas för att hantera detta. I detta examensarbete tas ett underlag fram för terminaldimensioneringen så att terminalen ska klara av det ökande antalet resenärer. Detta åstadkoms genom att utföra simuleringar över två olika scenarier baserade på prognoser för år 2030 och 2040. Modellen över den framtida flygplatsen implementeras i simuleringsverktyget Arena, där personflödet i flygplatsterminalen kan analyseras. Resultatet från studien innehåller beräkningar och uppskattningar för arean av flygplatsterminalen och dess komponenter utifrån de två olika scenarierna. Total area av flygplatsterminalen beräknades till 7,5 hektar för scenariot 2030 och 10,8 hektar scenariot 2040. Förutom areaberäkningar har även analyser gjorts på vad som krävs av terminalens funktioner, som exempelvis säkerhetskontrollerna, för att klara av den ökande tillväxten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)