Den Emotionella Intelligensens Betydelse I Arbetslivet : En kvalitativ studie av ledares emotionella förmågor och kompetenser

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka vilka förmågor och kompetenser hos ledare som medarbetare upplever har en positiv inverkan på deras arbetsprestationer och vidare om dessa går att koppla till emotionell intelligens. Studien tar utgångspunkt i emotionell intelligens som teori där Golemans (1998) kompetensteori användes som ramverk. Studien är av hermeneutisk, kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes som instrument på sex stycken undersökningsdelatagare. Resultatet gick att dela upp i fem kategorier av förmågor och kompetenser som medarbetarna uppskattade hos ledare. Av dessa fem hade fyra stycken en tydlig koppling till ledares emotionella intelligens vilka kunde kategoriseras som: förmågan att förstå andra, förmågan att påverka andra, förmågan att känna sig själv och förmågan att vara en trygg ledare. Den femte kategorin kunde sammanställas till att beröra ledarens formella kompetens och visar därmed på att den emotionella intelligensen inte utgör en ledares totala önskade kompetens. Arbetets slutsats är att den emotionella intelligensen har en betydande inverkan på medarbetarnas arbetsprestationer och således en stor betydelse i arbetslivet men att den formella intelligensen också har en viktig del och inte kan uteslutas helt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)