Samarbete mellan konsultföretag och uppdragsgivare i produktutvecklingsprojekt

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Erik Hällgren; Viktor Ljungdahl; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Produktutveckling sker hela tiden och på många olika marknader, eftersom många nya innovativa produkter utvecklas ständigt krävs en rad olika kompetenser. Det medför att företag som vill utveckla en produkt inte alltid själva innehar de kompetenser som krävs och behöver anlita företag med kunskapen. En viktig faktor som då måste diskuteras är i vilken utsträckning företaget som vill produktutveckla ska vara med och involveras i processen. Undersökningar visar på att vissa företag väljer att samarbeta nära under projekttiden, medans andra anser att det är konsultföretaget som ska lösa problemet på egen hand. Syftet är att undersöka hur uppdragsgivaren och konsultföretaget samarbetar i produktutvecklingsprojekt och vad som avgör om produkten blir lyckad och uppdragsgivaren tillfredsställd. Rapporten är grundad på en litteraturstudie för att skapa kunskap inom området och bygga upp en teoretisk bakgrund. Litteraturstudien jämförs med en empirisk intervjustudie utförd hos två företag inom branschen för att dra slutsatser kopplade till syftet. Det visar sig att det finns stora skillnader i hur samarbetet kan se ut, beroende på projekttyp och storleken på organisationen som är uppdragsgivare. Ett nära samarbete mellan uppdragsgivaren och konsultföretaget är positivt relaterat till en bra slutprodukt och en tillfredsställd uppdragsgivare, men uppdragsgivarens vilja att hushålla med resurser kan hindra samarbetet. Det visar sig även att sättet att involvera användare påverkar slutprodukten och därmed även uppdragsgivarens tillfredsställelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)