Användning och attityder till ljuboken i språkundervisningen på gymnasiet

Detta är en Kandidat-uppsats från HLK, Ämnesforskning

Författare: Johan Bredberg; [2008]

Nyckelord: Ljudbok; språkundervisning; gymnasiet; ungdomar; läsning;

Sammanfattning: Detta är en undersökning kring ljudboken som pedagogiskt verktyg. En enkätundersökning har gjorts bland 66 gymnasieelever, samt en intervjustudie med tre lärare. Lärarna undervisar i språk på gymnasiet. Frågeställningarna för denna uppsats var: • Vilken attityd har elever och lärare till ljudboken? • I vilken utsträckning och hur används ljudboken i undervisningen på gymnasiet? • Hur väl förstår eleverna innehållet genom att lyssna på en ljudbok? Resultatet visar bland annat att majoriteten av eleverna i undersökningen använder ljudboken i väldigt liten omfattning eller aldrig har använt den. Resultatet visar också att lärarna generellt sett är positivt inställda till att använda ljudboken i undervisningen. Alla lärare skulle vilja använda ljudboken mer om tillgången på ljudböcker och teknisk utrustning var bättre. Slutsatsen är att ljudboken används till viss del i språkundervisningen, men skulle kunna användas mer, bland annat som avslappningsövningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)