Redovisningsstudenters etiska känslighet och moraliska bedömning vid redovisningsdilemman

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Frågeställning: Vilken eller vilka dimensioner av moralisk intensitet visar starkast samband med processen av etiskt beslutsfattande för förstaårs- respektive tredjeårsstudenter?    Syfte: Syftet med denna studie är att söka svar på om det finns några skillnader i hur studenter som läser första eller tredje året på ekonom- respektive civilekonomutbildning påverkas av moralisk intensitet vid sin utvärdering av redovisningsdilemman.  Metod: En kvantitativ studie har genomförts genom att samla in data från 138 ekonom- och civilekonomstudenter via en internetnätenkät. Slutsatser: Denna studie använder redovisningsdilemman för att undersöka hur studenter påverkas av moralisk intensitet vid identifiering och moralisk bedömning av etiska dilemman. Resultaten visar på att egenskaperna hos problemet påverkar den moraliska intensiteten och den etiska beslutsprocessen. Studenter på sitt första läsår visar störst känslighet för dimensionen närhet till problemet, och studenterna på sitt tredje år visar den största känsligheten för social konsensus, både vid identifieringen och den moraliska bedömningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)