Komplext semantiskt verbalt ordflöde hos elever i årskurs 3 och årskurs 6
Sammanfattning: I föreliggande studie prövades ett nytt bedömningsinstrument av ordflöde (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) på 49 svenska elever i årskurs 3 (9 år) respektive årskurs 6 (12 år). Begreppsvaliditeten hos bedömningsinstrumentet undersöktes i relation till etablerade ordflödestest; FAS, djur och verb. Resultat, bland annat i form av signifikant högre antal icke-adekvata svar i jämförelse med de etablerade testerna, visade att COSEF var svårt. Korrelationsanalysen för årskurs 6 mellan adekvata svar visade att de som presterade högt i de etablerade testerna även gjorde det i COSEF, dock var det stor variation i resultatet för årskurs 3. Sammanfattningsvis förefaller COSEF vara svårt för yngre skolelever, trots att en viss begreppsvaliditet tycks föreligga. Vidare forskning och större revideringar diskuteras både i instrumentets utformning och tillhörande riktlinjer för att det ska vara applicerbart på skolelever.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)