Rådgivning via telefon ur sjuksköterskors perspektiv : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: Under 1970-talet ökade kraven på sjukvården där allmänheten ställde krav på ökad tillgänglighet såväl som vård för alla på lika villkor. Detta medförde en expandering av sjukvårdsrådgivning via alternativ kontakt, såsom över telefon. Där kunde sjuksköterskan arbeta med att hjälpa vårdtagaren till självhjälp genom egenvårdsråd och hänvisa vederbörande till rätt vårdnivå i ett tidigt stadium. Syfte: Att belysa faktorer som påverkar telefonsjuksköterskans upplevelse av att arbeta med rådgivning via telefon. Metod: En litteraturstudie baserad på Polit och Becks (2017) nio steg. CINAHL, PubMed samt PsycINFO användes för att samla in relevanta artiklar, de genomgick även kvalitetsgranskning enligt granskningsmallarna i Polit och Beck (2017). Induktiv ansats användes och resultatet bestod av tio artiklar. Resultat: Tre kategorier med bidragande faktorer som påverkade telefonsjuksköterskans upplevelse av arbetet framkom; - Kommunikation, beslutsfattande samt arbetsmiljö. Slutsats: Telefonsjuksköterskorna uppgav att flertalet faktorer påverkade deras upplevelse av arbetet och tryggheten i professionen. Dessa faktorer behövde dock inte bli ett problem om de blev hanterade på ett tillfredställande sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)