Scania - En företagsanalys

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Daniela Kjellquist; Maria Leijner; [2008-02-07]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Scania är ett tillverkningsföretag inom nyttofordonsbranschen och det senaste året har vindarna blåst kring Scania. Diskussionerna har rört sig runt huruvida de ska bli uppköpta eller inte av den tyska konkurrenten MAN som verkar inom samma bransch eller om Scania ska köpa upp MAN istället. MAN är tillsammans med Volkswagen och Investor Scanias huvudägare. Just nu verkar det vara Investor med familjen Wallenberg bakom sig är dem som bromsar affären. Scania har varit utsatt för uppköpsförsök tidigare, två gånger har Volvo varit den andra parten och nu är det som sagt MAN. MANs bud på Scania för drygt ett år sedan räknades som fientligt och dessutom för lågt. Scania har klarat sig bra ensam sedan de avslutade sitt samarbete med Saab år 1991 men samtidigt kantas marknaden idag av konsolideringar inom branschen. Frågan är då om Scania klarar av att stå ensam eller om de bör gå ihop med något annat företag för att behålla sin konkurrenskraft. Det är vårt problemområde i uppsatsen som vi försökt reda ut genom att använda oss av olika teorier från relevant litteratur samt kompletterande information om dagsfärska upplysningar i turerna fram och tillbaka runt Scania från ekonomitidningar. För att få en än mer fasetterad bild av ämnet och branschen har vi dessutom genomfört tre kvalitativa intervjuer med analytiker som är verksamma inom olika företag. För att svara på vår problemformulering bestämde vi oss för att i teorin utgå från en fundamental analys enligt Isaksson, Nilsson och Martikainen kombinerad med Michael Porters SWOT-analys. Här har vi tittat på Scanias verksamhet, dess omvärld och konkurrenter samt framtidsutsikter. Världsekonomins utveckling och den ökande globaliseringen är faktorer som påverkar nyttofordonsbranschen i stor utsträckning. Andelar på tillväxtmarknader såsom Östeuropa, Latinamerika och Asien är marknader företagen inom branschen tävlar om just nu. Många av konkurrenterna har ingått samarbeten, allianser eller gjort uppköp av redan etablerade företag på dessa marknader. Scania är även de med i jakten på marknadsandelar här och har nyligen ingått ett samarbete med Japanska Hino, Indiska Toubro & Larsen och de planerar att sätta upp en produktionsanläggning i Ryssland inom de närmaste fem åren. Vi har även tittat på Scanias strategier och konkurrensfördelar samt jämfört dem mot konkurrenternas. De största skillnaderna vi upptäckte mellan dem och Volvo, vilka är en av huvudkonkurrenterna, var i företagskultur, fokus, produktbredd, geografisk utbredning, produktionsprocess och tillväxtstrategier. Dessutom är organisationerna olika uppbyggda, Scania är mer hierarkiskt än Volvos, vilket även det kan påverka företagskulturen. Miljöfrågor är också något som diskuteras flitigt idag och blir med detta ytterligare ett konkurrensmedel för företagen inom branschen. Här har vi bedömt det som att både Scania och deras stora konkurrenter ligger bra till i utvecklingen av miljövänligare teknik. I den fundamentala analysen har vi dessutom gjort en mindre undersökning av redovisningsmetoderna Scania använder samt en finansiell analys genom att se över olika nyckeltal. Vi har gjort vissa jämförelser mot Volvo som visserligen inte är ett optimalt jämförelseobjekt på grund av de många olikheterna mellan företagen. Här blev det väldigt tydligt att Scania har en mycket hög lönsamhet. Vi har här dragit slutsatser om att detta beror på de ovannämnda faktorerna. Vår åsikt är att stort inte alltid behöver vara bäst. Vi gjorde även en approximation av Scanias aktievärde genom att uppskatta förra årets nettoresultat, multiplicera detta med P/E-talet och sedan dividera med antalet aktier. Vår slutsats blev att marknadsvärdet på Scanias aktier är något undervärderade. Vi kom även fram till att det att det höga P/E-talet, enligt Finansportalen 18,67, är en indikation på att företaget förutspås att gå en ljus framtid tillmötes.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)