Hundmat - En segmentering av svenska hundägare: vad motiverar hundägarens val av hundfoder?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Seminariedatum: 2004-01-15 Ämne/kur's: FEK 581 Kandidatseminarium, 10 poäng Författare: Cecilia Bernroth, Stefan Dahlin och Charlotta Wendt Handledare: Roland Knutsson Fem nyckelord: segmentering, hundfoder, hundägare, roller, referensgrupper Syfte: Vårt syfte med den här uppsatsen var att undersöka, genom en mindre kvalitativ studie, om det går att placera svenska hundägare i segment baserade på psykografiska variabler och i så fall vilka de är. Vidare är frågan om det går att ytterligare definiera segmenten utifrån specifika köpbeteenden. Vi ville se om det fann's några referensgrupper som påverkade köpbeteendet ho's konsumenten. Metod: För att uppnå vårt syfte har vi använt os's av kvalitativa intervjuer. Vi har utfört personliga intervjuer med svenska hundägare för att få en inblick i vilken roll hunden spelar för sin ägare och vad som motiverar ägaren till ett visst val av hundfoder. Slutsatser: Med hjälp av psykografiska variabler har vi lyckat's utföra en segmentering av hundägare i totalt sex olika segment. Segmenten är indelade efter vilken roll hunden spelar för ägaren, samt efter fodret's roll kopplat till djurägandet. Vi anser att resultaten av segmenteringen är lämpliga som grund för en framtida kvantitativ studie för att kartlägga hundägarna ytterligare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)