I nischade livsmedelsbutiker blandas salami och upplevelser. En fallstudie på M.A.T. i Helsingborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: I nischade livsmedelsbutiker blandas salami och upplevelser. En fallstudie på M.A.T. i Helsingborg. Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Institutionen för Service Management. Syfte: Syftet med uppsatsen är öka förståelsen för hur nischade livsmedelsbutiker arbetar med att integrera upplevelsedimensioner i sina butikskoncept. Metod: Kvalitativa metoder har använts för att besvara syfte och frågeställningar. Fem semistrukturerade intervjuer har genomförts med två retailkonsulter, en affärsutvecklare, butikschefen för fallföretaget samt en anonym anställd. För att identifiera de dimensioner som undersökts har även ett flertal deltagande observationer av fallföretagets butiksmiljö genomförts. Det empiriska materialet har sedan tolkats och analyserats i relation till teorin. Slutsatser: - Den estetiska dimensionen uttrycks tydligast i konceptet, varpå den i större utsträckning än utbildningsdimensionen stimulerar en upplevelse. - De estetiska dimensionerna är övervägande atmosfäriska och tar sig uttryck via butikens färg, ljus, doft, smak och musik. Ytterligare estetiska dimensioner är de fysiska som tar sig uttryck via butikens layout, kundvarv och skyltar. - Den aspekt av atmosfären som utmärks mest är ljus och den estetiska dimensionen tar sig uttryck genom varierande ljussättning såsom spotlights, specialdesignade lampor och naturliga ljusinsläpp. - Inspiration hämtas från en saluhall och den estetiska dimensionen tar sig uttryck genom att butiksmiljön delas in i flera karaktäristiska avdelningar, ’butiker i butiken’. - Utbildningsdimensionen är inte lika distinkt som den estetiska dimensionen varför utbildningsupplevelsen inte stimuleras lika enkelt som den estetiska upplevelsen. - Informativa skyltar syftar till att stimulera en utbildningsupplevelse. - Utbildningsdimensionen tar sig uttryck i butiken via touch-skärmar. - Utbildningsupplevelsen stimuleras via personalens kunskap. - Butikspersonalen har en betydelsefull roll i stimuleringen av en upplevelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)