Utomhuspedagogik : Barns uppfattningar om att gå på en uteförskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Med bland annat Anders Szczepanskis avhandling Handlingsburen kunskap som bakgrund är mitt syfte att undersöka hur barn uppfattar sin uteförskola. För att nå studiens syfte och få svar på och dess frågeställningar har jag valt att studera olika forskningsrapporter av huvudsakligen Anders Sczepanskij som är en av de främsta forskarna inom utomhuspedagogik. Empirin består av tre intervjuer med barn från två olika uteförskolor. En ”I Ur och Skur” förskola och en utomhusförskola. Mitt resultat visade på att de flesta av mina informanter tyckte maten, utomhusvistelsen, djur- och naturkunskap var det som till största del utmärkte deras uteförskola. Fördelarna med att gå på en uteförskola var maten, utevistelsen, djur- och naturkunskap, det egna skapandet, delaktighet och leken. Nackdelarna hade informanterna svårare att uttrycka, men det framkom att det saknades personal och tid, samt att de inte hade någon gymnastik. Den tidigare forskningen visar på betydelsen av utomhuspedagogik som främjar inlärningen. Detta tycker jag stämmer överens med mitt resultat.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)