Dramapedagogik – En metod för elevers sociala och emotionella utveckling?

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Trots att dramapedagogik är ett etablerat arbetssätt och anses ha effekter på barns sociala och emotionellautveckling finns förhållandevis lite forskning inom området. Mitt övergripande syfte med mitt arbete är attundersöka på vilka sätt dramapedagogik i skolans tidigare åldrar kan påverka elevers sociala och emotionellautveckling. Här har jag valt att inrikta mig på tre begrepp inom social och emotionell utveckling: socialkompetens, empati och självkänsla. För att besvara mitt syfte har jag som metod valt att intervjua fem pedagogermed dramapedagogisk erfarenhet. Dessa uppfattningar har jag även kopplat samman med tidigare forskning föratt på bästa sätt besvara syftet med studien. Jag menar att det är viktigt att koppla ihop teori och praktik.Resultaten visar att intervjupersonerna tycker sig kunna se en utveckling av elevers sociala kompetens, empatioch självkänsla. Jag vill framhålla att de här uppfattningarna skall ses i ljuset av att intervjupersonerna utgår frånen subjektiv bedömning. Då även tidigare forskning visar att dramapedagogik påverkar elevers sociala ochemotionella utveckling i positiv riktning, blir emellertid min slutsats att dramapedagogik är en bra metod förelevers sociala och emotionella utveckling. Med studien som grund vill jag framhålla vikten av att man iframtiden använder dramapedagogik i skolverksamheten i större utsträckning än vad som är fallet i nuvarandestund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)