Att hantera akuta situatoner på barnklinik : en intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: När ett barn blir svårt sjukt är förloppet hastigt och kräver snabba insatser från personalen. Det ställs stora krav på sjuksköterskorna i barnsjukvården för att tillgodose patientens och föräldrars behov. Vid akuta händelser kan det vara svårt att tillgodose behoven.    Motiv: Forskning visar att sjuksköterskor kan uppleva akuta händelser som drabbar barn som traumatiskt. Kunskap om sjuksköterskors erfarenheter av att vårda barn som har drabbats av en akut händelse är viktigt för att förbättra vården av det drabbade barnet och barnets säkerhet.    Syfte: Syftet med studien var att belysa sjuksköterskors erfarenhet av att i en akut situation vårda svårt sjuka eller skadade barn på barnklinik.  Metod: Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem grundutbildade sjuksköterskor och fem specialistsjuksköterskor inom barn och ungdom på två medelstora sjukhus i Sverige. Intervjuerna genomfördes via Zoom och samtalen spelades in med mobiltelefon. Intervjuerna transkriberades och analyserades med kvalitativ innehållsanalys enligt beskrivning av (Graneheim & Lundman, 2004).   Resultat: Analysen av intervjuerna resulterade i tre kategorier som i sin tur baserades på sex subkategorier. Kategorin ”Att vara förberedd” innehöll subkategorierna ”erfarenhet som kunskap” samt ”träning och prioritering”. Kategorin ”Att Agera” innehöll subkategorierna ”hinder och möjligheter i samarbetet” samt ”hinder och förutsättningar i kommunikationen”. Den sista kategorin ”Att reflektera och behöva stöd” baserades på subkategorierna ”utmanande känslor” och ”bearbetning”.   Konklusion: Studien bidrar till kunskap om att vårda barn i en akut situation på barnklinik och kan bidra till förståelse hur personalen utvecklas med händelser de erfar. Studien skulle också kunna öppna upp för att arbetet med svårt sjuka eller skadade barn består av en helhet med lika viktiga delar. Om organisationen tog hänsyn till alla delarna skulle detta kunna bidra till att stressen och sjukskrivningarna minskade. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)