Patienters erfarenheter av smärtlindring efter en ortopedisk operation.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Smärta är vanligt förkommande efter ortopediska operationer och behöver behandlas för att minska lidande och risken för postoperativa komplikationer. Trots att vikten av smärtlindring är känd existerar hinder för att uppnå god smärtlindring. Syftet var att belysa patienters erfarenhet av smärta med huvudfokus på smärtlindring efter en ortopedisk operation. En litteraturstudie med integrerad analys har genomförts. Såväl kvalitativa som kvantitativa studier har ingått. Efter analys framkom fyra huvudteman; Att veta en del men inte allt, Att vara nöjd med smärtlindringen, Att ha ont i alla fall, Att vårdas av en expert. Patienter har en del kunskap om smärtlindring men saknar information från sjuksköterskor, vilka ses som experter i ämnet. Sjuksköterskor ses som experter vilket kan göra det svårt för patienter att ställa frågor till dem. Patienter har en tendens att acceptera och uthärda smärta men är i hög grad nöjda med smärtlindringen. Sjuksköterskor behöver vara medvetna om att de ses som experter på smärtlindring och verka för att utjämna avståndet mellan patient och sjuksköterska genom att arbeta personcentrerat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)