En litteraturöversikt om sjuksköterskors och sjuksköterskestudenters inställningar till att vårda patienter som lever med HIV/AIDS

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: I världen lever 36,7 miljoner människor med HIV varav 7000 av dessa lever i Sverige. HIV/AIDS är en blodsmitta som klassificeras under smittskyddslagen där AIDS är det mest avancerade stadiet av HIV. Sjuksköterskor och  sjuksköterskestudenter i världen har varierande kunskap om sjukdomen och patienter som lever med HIV/AIDS beskriver att sjuksköterskors inställningar till dem skiftar. Syfte: Att beskriva sjuksköterskors och sjuksköterskestudenters inställningar till att vårda patienter som lever med HIV/AIDS. Metod: Genom en litteraturöversikt över den befintliga kunskapen inom det valda problemområdet har tio artiklar analyserats och sammanställts. Artiklarna är från databaserna CINAHL Complete och PubMed och är antingen kvalitativa eller kvantitativa. Resultat: I litteraturöversikten framträdde fem huvudteman och fyra underteman.   Huvudtemana berörde synen på HIV/AIDS och PLHA, rädsla för att smittas och försiktighetsåtgärder relaterat till inställningar, villighet till att vårda PLHA relaterat till erfarenhet, inställningar relaterat till utbildning samt faktorer relaterat till inställningar att vårda PLHA. Resultatet visade på både positiva och negativa inställningar som sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter hade och hur kunskap, erfarenhet, utbildning och kön kunde kopplas till inställningarna. Diskussion: Styrkorna och svagheterna med författarnas utförande av denna litteraturöversikt diskuterades i metoddiskussionen. Utifrån Joyce Travelbees omvårdnadsteori, litteraturöversiktens bakgrund och ny forskning har resultatets huvudfynd diskuterats i resultatdiskussionen. Hur sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter bedriver vården till PLHA i förhållande till den kunskap och de inställningar de har gentemot dem och hur detta uppfattades av patienterna, belyses i resultatdiskussionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)