Möten med patienter med talsvårigheter

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Kristofer Edvardsson; Adam Björklund; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Talsvårigheter kan bero på olika orsaker, gemensamt för dessa är att patienter med talsvårigheter upplever sig förbisedda i sin vård på grund av denna funktionsnedsättning och att vårdpersonal ibland har svårt att nå fram i kommunikationen med dessa patienter. Problem: Fungerar inte kommunikationen i dessa interaktioner kan lidande uppstå då patienter inte får sina behov tillgodosedda. Syfte: Syftet med detta examensarbete är att skapa en översikt över aspekter som kan inverka på vårdpersonals kommunikation med patienter med talsvårigheter. Metod: En allmän litteraturöversikt genomfördes. Totalt 11 artiklar har granskats, varav nio Hade kvalitativ ansats, en kvantitativ ansats och en artikel mixad design. Resultat: Resultatet visade tre olika kategorier, enligt följande: 1) Vårdpersonals inverkan på kommunikationen innefattade bland annat personalens inställning till kommunikation. 2) Omgivningens inverkan på kommunikationen rörde bland annat tiden som tillgång eller brist. 3) Vårdar-patientrelationens inverkan på kommunikationen visade att relationens karaktär påverkade kommunikationen. Slutsats: Vårdpersonal beskrev att kunskap om tillvägagångssätt underlättade kommunikationen. Vårdpersonals förmåga att möta unika patienter med talsvårigheter och att ge kommunikationen och relationen tillräckligt med tid för att lyckas var betydelsefullt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)