Effekter som uppstår i processorienterade organisationer
Sammanfattning: Syftet med denna kandidatuppsats inom ämnet informatik var att undersöka effekter som processorientering (PO) leder till, utifrån två svenska företag. För att nå detta syfte har jag valt att använda mig utav en kvalitativ studie där jag intervjuade två processorienterade organisationer för att klargöra om tidigare rapporterade effekter i litteratur även förekommer i svenska företag. Tidigare studier om effekter med processorientering visar att det mestadels rapporteras om positiva effekter och sällan om negativa effekter. Dessa studier består både av empiriska studier och litteraturstudier. Med empiriska studier menar jag där författarna har studerat fallföretag och litteraturstudier innebär där författarna oftast inte har studerat fallföretag utan sammanfattat tidigare litteratur- och empiriska studier. Slutsatserna som jag kom fram till i denna kandidatuppsats är att det är svårt att definiera processorientering eftersom att många författare definierar begreppet olika, särskilt om de har olika fokus på sina studier samt att det är svårt att veta vad företagen gör när de anser sig vara processorienterade. En annan slutsats är att PO leder till många positiva operativa och strategiska effekter men kan även leda till några få negativa operativa och strategiska utmaningar/effekter. De positiva operativa effekter som rapporteras mest är ökad kundtillfredsställelse, ökad kundfokusering, ökad förmåga att kunna svara på förbättringskrav, snabbare produktionstid, ökad produktivitet, ökad processprestanda med mera. De positiva strategiska effekterna som rapporteras mest är ökad förståelse för varandra inom organisationen, förbättrad leveranssäkerhet, förbättrad leveransförmåga, ökning av företagets värde med mera. De negativa operativa utmaningarna/effekterna som rapporterades är tidskrävande förbättringsarbete, ineffektivitet och svårt att nå delaktighet vid kartläggning, svagt engagemang från anställda, svårt för medarbetarna att se helheten och sin egen roll i processen med mera. Den negativa strategiska utmaningen/effekten är risk för otydlighet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)