"Det är en diagnos men det är en förmåga också" : Upplevelsen och betydelsen av att få en ADHD-diagnos hos unga kvinnor.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Studiens syfte har varit att undersöka upplevelsen och betydelsen av att få en ADHD-diagnos hos unga kvinnor. Studien har haft en kvalitativ ansats och består av intervjuer med tre kvinnor i åldrarna 24 till 30 år som alla har fått sin diagnos efter tjugo års ålder. Utskrifterna från dessa intervjuer har meningskoncentrerats och har analyserats utifrån känsla av sammanhang, diagnossociologiska tankeströmningar och medikaliseringsbegreppet. De två forskningsfrågor som studien har ämnat besvara har varit dels hur de intervjuade kvinnorna har upplevt att få en ADHD-diagnos och dels vilken betydelse ADHD-diagnosen har haft för de intervjuade kvinnorna. Resultatet visar att kvinnorna i studien upplevde det som mestadels positivt att få en ADHD-diagnos och att diagnosen har ökat deras känsla av sammanhang avseende framför allt begriplighet och hanterbarhet men även avseende meningsfullhet. Att få en diagnos har enligt mina informanter inneburit att de förstår sig själva bättre och att de också har fått en större förståelse från andra. Diagnosen har också fungerat som en förklaringsmodell för ens eget beteende. Förutom att egna beteenden har omdefinierats till att förstås utifrån en medicinsk förklaringsmodell har diagnosen även inneburit att kvinnorna fått tillgång till hjälp och hjälpmedel som exempelvis receptbelagda läkemedel. Det har också underlättat utvecklingen av strategier för att klara av vardagen genom att antingen ”ADHD-säkra” eller använda diagnosen som en felsökningsmanual. Slutligen visar studien, som dess titel skvallrar om, på en alternativ bild av att ha en ADHD-diagnos än den som vanligtvis förmedlas i samhället, där kvinnorna ser på ADHD mer som en uppsättning personlighetsdrag som förvisso kan innebära vissa svårigheter i vardagen men som också för många goda saker med sig så som kreativitet, initiativrikedom och en förmåga att se möjligheter där andra ser problem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)