Simulatorbaserad träning av Eco-driving

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Användandet av simulatorer i utbildningar ökar mer och mer. Simulatorer har använts inom pilotutbildningar och inom medicinsk utbildning länge och det finns mycket forskning som stödjer deras effektivitet. Nu har simulatorerna blivit mer tillgängliga i och med den tekniska utvecklingen och har börjat användas för förarutbildningar. Däremot saknas samma gedigna vetenskapliga stöd som finns för pilotutbildningar och medicinsk utbildning. Det finns visst underlag för utbildning i riskmedvetenhet men inte så många andra färdigheter. Syftet med studien var att undersöka hur effektiv en simulator är vid utbildning av förare i Eco-driving. Till studien rekryterades 20 elever från Yrkesakademin som utbildas för behörighet C, tung lastbil. Studien var av mellangruppsdesign där experimentgruppen tränade Eco-drivingfärdigheter och data över bränsleförbrukning och hastighet samlades in. Kontrollgruppen fick en teoretisk utbildning i Eco-driving i form av en inspelad video. Experimentgruppen hade en signifikant förbättring av bränsleförbrukning men inte kontrollgruppen. Detta stödjer effektiviteten av simulatorbaserad utbildning av Eco-driving. Resultaten är även uppmuntrande till träning av liknande färdigheter som bland annat är av betydelse för trafiksäkerhet. Dessutom finns det goda möjligheter att minska kostnaderna vid förarutbildningar samtidigt som eleverna lär sig bättre.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)