Matematikundervisning i utomhusmiljön : Förskollärares erfarenheter av utomhusmiljöns betydelse för undervisning i matematik

Detta är en M1-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Emma Skott; [2020]

Nyckelord: Matematik; Förskola; Undervisning; Utomhusmiljön;

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att synliggöra förskollärares erfarenheter av hur utomhusmiljön kan bidra till undervisning i matematik. Insamling av material har skett genom sex kvalitativa intervjuer som genomfördes på tre olika förskolor. Bearbetning av det insamlade materialet skedde genom en innehållsanalys där tre huvudteman blev synliga, vilka sedan presenteras i studiens resultat. Det som blev tydligast i resultatet för studien var att planerad undervisning i matematik inte är särskilt vanligt i utomhusmiljön, utan att undervisning i matematik oftast sker i situationer som uppstår spontant. Respondenterna ansåg att pedagogerna har en viktig roll när det kommer till barns lärande i matematik. En slutsats av detta blev att det snarare är pedagogerna som är den viktigaste faktorn när det kommer till barns utveckling och lärande i matematik, oavsett om det är i utomhus- eller inomhusmiljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)