Matematikboken, lärarens guide till undervisningen? – En analys av två läromedel i matematik för årskurs 1-3

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:SyfteSyftet var att undersöka hur två olika läromedel för årskurs 1-3 möter Lgr11:s krav på centralt innehåll iundervisningen. Syftet besvaras utifrån fyra frågeställningar, vilka berör överensstämmelsen mellan kursplan ochelevbok, elevbokens upplägg, lärarbokens betydelse för användningen av elevboken och pedagogiskautgångspunkter i läromedlen.MetodDen genomförda studien är av kvalitativ natur bestående av en dokumentanalys. Vårt primära källmaterial utgörsav utvalda elev- och tillhörande lärarböcker ur de två läromedelsserierna Lilla Mattestegen och NyaMatematikboken. Därutöver utgörs det analyserade materialet även av kursplanen i matematik.ResultatVi har funnit att i ingen av de granskade läromedelsserierna överensstämmer innehållet i elevböckerna helt meddet centrala innehållet i kursplanen för matematik i årskurs 1-3. För att alla områden i kursplanens centralainnehåll ska kunna behandlas behöver elevboken kompletteras av den tillhörande lärarboken. De, från detcentrala innehållet, saknade områdena utgörs i Lilla Mattestegen av Lägesord och i Nya Matematikboken avMatematikhistoria.I studien konstateras att lärarboken fyller en viktig funktion. Detta gäller speciellt Lilla Mattestegen, varselevböcker är sparsamma med instruktioner. Dessa instruktioner återfinns i stället i lärarböckerna.En didaktisk konsekvens av undersökningen är att granskning av läromedel är nödvändig och därmed är studienrelevant för lärarprofessionen. Det är upp till varje pedagog att själv granska de läromedel som används iundervisningen. Att detta ska ske är dock inte allmän kännedom bland varken lärarstuderande elleryrkesverksamma lärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)