Nivågruppering inom matematikämnet : Hur påverkas elevers lärande av undervisning i homogena grupper?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Detta är en systematisk litteraturstudie som fokuserar på nivågruppering inom matematikämnet i grundskolan. Syftet är att undersöka hur sådana grupperingar kan tillämpas samt hur det påverkar elevers lärande. Den data som samlats in har sammanställts i en innehållsanalys. Koppling har sedan gjorts till det sociokulturella perspektivet och dess beskrivning av scaffolding och lärande i samspel med andra. Resultatet ger ingen entydig bild av huruvida elever påverkas av nivågruppering, då skilda uppfattningar presenteras i de olika studierna. Vad som dock kunnat urskiljas är att flertalet faktorer har betydelse för hur eleverna påverkas av nivågruppering. Elevernas kunskapsnivå är en av dessa faktorer. Ytterligare faktorer som har betydelse för utfallet är på vilket sätt nivågruppering tillämpas, elevernas självbild samt lärarens förväntningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)